5 lessen over beacons

Naamloze afbeeldingfrom: mobilemarketing.nl Antje Meindersma | 11 februari 2015, 13:43

Wat we tot nu leerden uit het opzetten van een beacon platform.

Je ziet C pas wanneer je van A naar B bent gegaan. Bij A blijvend, leer je niets. Dat was de boodschap van Michiel Muller tijdens TEDx Nijmegen 2013 (bekijk hier de video). Je moet dus gewoon beginnen. Begin en gaande weg leer je dingen en kom je de kansen tegen die je van tevoren onmogelijk kon bedenken.

Ons succes is jouw succes.
Ik wil met jullie een paar van onze lessen, missers en kansen delen in het ontwikkelen en uitrollen van Lightcurb. Lightcurb is een gigantisch succes met internationale gebruikers, nominaties voor prijzen, maar vooral veel belangstelling. Dit maakt dat we ervoor kiezen om open te communiceren over onze cases, maar ook over onze ervaring. Want alleen zo kunnen we leren van elkaar en elkaar verder helpen.

Waarom Lightcurb beginnen?
De dingen die je met beacons kunt, zijn ongekend. Het is een onontgonnen terrein en Lightcurb geeft je de tools om hierin direct aan de slag te gaan. Wij geloven in experimenteren en ontdekken. Wij zien dat veel bedrijven zich afvragen wat te doen met Beacons. Lightcurb maakt het mogelijk  om snel, simpel en betaalbaar aan de slag te kunnen met beacons. Wij hebben alle techniek bereikbaar gemaakt voor je, zodat jij je volledig kunt richten op je business.

Onze 5 ontdekkingen. Jouw do’s en dont’s.

1. Wat laat je zien aan wie?
Na de lancering van het Lightcurb platform bleek al snel dat mensen moeite hebben om relevante boodschappen te sturen via beacons. Bedenken wat relevant is voor een ontvanger, maakt dat je (vaak) los moet laten wat jij zelf wilt sturen. Beacons maken de klant weer koning. En de klant wil relevantie in content en context. Dit betekent dat de notificatie aangepast moet kunnen worden in tijdstip, bereik van de zender en aan het aantal keer dat iemand langs loopt. En dit hebben we dan ook mogelijk gemaakt in de nieuwe manager, welke trouwens volledig te beheersen is vanaf je mobile devices!

Don’t: koppel niet je generieke homepagina aan je beacon. Grote kans dat dit niet specifiek of relevant genoeg is voor de ontvanger. Je staat bijvoorbeeld voor een etalage van winkel, dan wil je niet de website zien, maar een specifiek aanbod of coupon.

Do: Zet beacons in als extensie van je klantcontact. Welkom bij binnenkomst, en (op basis van aantal bezoeken) een kortingscoupon of relevante aanbieding (op basis van tijdstip of het weer). Bijvoorbeeld: Welkom Antje, kom je opwarmen met warme chocolademelk? 2e kopje gratis op onze derde etage. Of bij warm weer, korting op de badkleding.

2. Massa, massa, massa.
Het inzetten van Beacons is voor veel partijen als retailers afhankelijk van de massa. Onze pilot in Leeuwarden maakte dit duidelijk. Een flink aantal winkels heeft een beacon, maar als er maar weinig gebruikers zijn van de app, die daarmee je winkel in komen. Dan is de meerwaarde van een beacon lastig aan te tonen. En terecht.

De moeilijkheid zit hem dan ook in massa creëren. Samenwerking is hierin key. Samenwerking tussen winkels, tussen straten of een winkelgebied, maar ook bijvoorbeeld met de gemeente of met een andere partijen, zoals bij deze pilot met het NDC. Het ontvangen van advertenties of kortingen alleen is geen reden voor een gebruiker om een app te downloaden. Laatst staan om deze te behouden. Wat kun je dan doen?

Integratie en relevantie. Binnen een plaats als Leeuwarden of een event als TEDx hebben we laten zien dat alleen pushnotificaties ontvangen niet de meerwaarde is voor een gebruiker. De boodschappen zijn onderdeel van het totaal. De app geeft meer informatie over bijvoorbeeld routes, geeft gepersonaliseerde aanbiedingen of de mogelijkheid tot punten sparen. Loyalty apps integreren daarom beacons binnen huidige systemen om zo aantallen bezoeken bij te houden, maar ook om op moment van  binnenkomst gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen sturen. Zie hier een voorbeeld uit Zweden.

Reden te meer voor ons om 2 belangrijke keuzes te maken: de Lightcurb app is gericht op notificaties sturen en beheren. Daarnaast hebben we de goed gedocumenteerde Lightcurb library gemaakt voor integratie in bestaande apps en platformen.

Don’t: verwacht niet dat gebruikers een app gaan downloaden wanneer de meerwaarde van het ontvangen van boodschappen niet super relevant voor hen is. (succesvolle voorbeelden volgen bij simpel en klein)

Do: wanneer je een succesvolle app hebt, verrijk deze met de Code Library en integreer beacons in je mobile strategie.

3. Simpel en klein
Dat relevantie niet altijd over massa gaat en beacons niet alleen voor retail zijn bewijzen de volgende succesvolle voorbeelden. Klanten van Lightcurb ontdekten hoe simpel en makkelijk de inzet van beacons kan zijn!

Een school in Koeweit gebruikt beacons om informatie te delen over activiteiten en locaties binnen de school met ouders en leerlingen. Deze school gebruikt de beacons tevens om interactieve proeven te doen met leerlingen!

Daarnaast gebruikt een bekende campus in de VS Lightcurb om nieuwe studenten wegwijs te maken op dit grote terrein. Als onderdeel van het introductieprogramma hebben beacons hierin een prominente rol en kunnen leerlingen altijd snel en overzichtelijk zien waar ze zijn.

Belangrijk is dat de maps functie binnen de Lightcurb daarom een duidelijkere plek gekregen. Zowel binnen de manager als binnen de app hebben we in versie 3 meer ruimte gecreëerd voor het inzetten van beacons binnen routes.

Don’t: niet ingewikkeld doen, wanneer het ook makkelijk kan en zeker niet zelf het wiel uitvinden. Wanneer wij dat al voor je hebben gedaan.

Do: voor korte en overzichtelijke taken is lightcurb perfect en betaalbaar in te zetten.

4. Stick to what they know
Beacons, notificaties… het staat allemaal in de kinderschoenen. Laat staan dat de consument weet wat hij hiermee moet of wil. Taak dus van ons en van jullie om hier goed mee om te gaan. Zorg dat mensen geen last hebben van techniek. Het feit dat je lokatiebepaling en bluetooth aan moet zetten is voor velen al een drempel. Ik kan het daarom niet vaak genoeg zeggen. Zorg voor een goede gebruikerservaring (mobile) en zorg voor relevantie.

Don’t: wanneer je beacons in een app laat binnenkomen in een inbox. Verwachten mensen een inbox zoals ze deze kennen. Gebruik de term notificaties niet. Terminologie en nieuwe functionaliteiten introduceren steekt nauw.

Do: zorg dat je niet ZO innovatief bent, dat men het niet meer snapt. Je hebt te maken met een early adopter markt van een product die communiceert met mensen van alledag.

5. Focus
Een platform maken in een markt die in de kinderschoenen staat, met drie partijen, met drie visies en 1000 ideeën. Neem daarbij enthousiaste klanten met nog meer ideeën en een paar flinke nominaties voor innovatie prijzen. Dit zijn slechts een paar ingrediënten voor het recept van Lightcurb zoals dit voor je ligt.

Lightcurb is gemaakt uit pure passie en uit eigen investering. Alle aanpassingen en alles wat je ziet is door Snakeware en Alledaags gefinancierd. De uitdaging in een product als Lightcurb is het behouden van Focus. Focus in ontwikkeling en tevens focus in communicatie. Wij hebben altijd gezegd dat we het gewoon doen. Wij geloven in beacon business en maken dit beschikbaar voor iedereen.  Daarom presenteren we jullie met trots versie 3 van het platform. Direct aan de slag met beacons!

Don’t: wees niet bang om fouten te maken en luister niet naar kritiek. Iedereen kan commentaar hebben, maar niet iedereen durft te creëren.

Do: Ga ontdekken. Begin met je idee. Begin gewoon bij A.